Niezależnie od zakresu wykonywanych zadań czy charakteru obejmowanego stanowiska podczas pełnienia obowiązków zawodowych zawsze należy stosować się do zasad BHP obowiązujących w konkretnym zakładzie pracy. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny to podstawa właściwej organizacji środowiska pracy oraz pewność odpowiednich warunków do jej wykonywania. W dzisiejszym artykule przedstawimy najważniejsze wymagania BHP w kwestii blatu roboczego. Zapraszamy do lektury.
Meble biurowe muszą spełniać zasady ergonomii
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Wynika to jasno z art. 15. Kodeksu pracy. W aktualnych przepisach możemy znaleźć również informacje dotyczące tego, że kolejnym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom stanowiska pracy urządzonego zgodnie z zasadami ergonomii. Chodzi tu o dopasowanie mebli i wykorzystywanych narzędzi do możliwości pracowników. Wszystko po to, aby wykonywana praca była jak najbardziej efektywna, a przy tym jak najmniej obciążająca dla zdrowia osób zatrudnionych w firmie.
Aktualne zasady ergonomii wskazują na prawidłowe wymiary mebli, ich konstrukcję oraz zastosowanie. Meble muszą mieć odpowiedni rozmiar dopasowany do potrzeb różnych użytkowników, a także charakteru pracy wykonywanej w danym zawodzie. Stanowisko pracy musi być przestronne, aby pozwalać na swobodne korzystanie ze wszystkich elementów znajdujących się w pobliżu. Każdy pracownik musi mieć wydzieloną prywatną przestrzeń do wyłącznego wykorzystania. Jeżeli stanowisko pracy wyposażone jest w monitor ekranowy, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom profilaktycznej opieki zdrowotnej. Tacy pracownicy mają też prawo do regularnych przerw w trakcie pracy (5 minut na każdą godzinę pracy).
Ergonomia mebli a zasady BHP – o czym warto wiedzieć?
Obowiązujące przepisy prawa regulują również kwestię doboru mebli biurowych tak, aby były zgodne z aktualnymi zasadami ergonomii. Dotyczy to także blatu roboczego stołu bądź biurka wykorzystywanego w przestrzeniach biurowych. Jako jeden z elementów wyposażenia stanowiska pracy biurko musi spełniać określone wymagania BHP. Wszystko po to, by praca przy nim była komfortowa i bezpieczna dla pracowników.
Konstrukcja blatu roboczego musi umożliwiać ustawienie na nim wszystkich elementów niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań przypisanych do zajmowanego stanowiska.Wysokość blatu musi pozwalać pracownikowi na siedzenie w pozycji swobodnej. Szyja i plecy powinny być wyprostowane, a głowa delikatnie pochylona do przodu. Pomiędzy ramieniem a przedramieniem powinien zostać zachowany kąt prosty. Wysokość musi być na tyle duża, aby kolana pracownika zajmującego pozycję siedzącą nie dotykały blatu.Szerokość blatu musi umożliwiać nieskrępowane posługiwanie się elementami wyposażenia stanowiska. Blat musi być na tyle szeroki, by elementy wyposażenia stanowiska znajdowały się w zasięgu kończyn górnych pracownika. Powierzchnia blatu stołu powinna być matowa, najlepiej w barwie jasnej.
Obecne przepisy nie mówią nic o konkretnych wymiarach blatów roboczych biurek stosowanych do wyposażenia przestrzeni biurowych. W związku z tym polecanym przez nas rozwiązaniem jest w tym przypadku zakup stelaży do biurek open space z serii LINEAR TWIN. Wybór biurek z regulowaną wysokością blatu to nie tylko uniwersalny, ale i niezwykle praktyczny sposób na aranżację nowoczesnego biura. Stelaże te umożliwiają sprawne dopasowanie wysokości położenia blatu do zmiennych wymiarów ciała użytkowników. Podstawy benchowe doskonale sprawdzą się we wszystkich miejscach, w których istnieje konieczność stworzenia dużej przestrzeni roboczej z uwzględnieniem odmiennych potrzeb wielu pracowników. Ich wielką zaletą jest możliwość optymalnego wykorzystania dostępnego w pomieszczeniu miejsca, bez strat dla obecnych wewnątrz ciągów komunikacyjnych.